Szent István Templom Nagybörzsönyissä. |
Anteron teokset eivat ole tarkkoja näköiskuvia kohteistaan tai edes valokuvan tyyppisiä tunnelmahetkiä aidossa ympäristössä. Hän ei dokumentoi. Hän muokkaa rakennuksiaan, venyttää, litistää tai liittää eri rakennusten osia yhteen. Joskus hän restauroi, korjaa osittain romahtaneen rakennelman tai tukee romahtamassa olevaa seinää. Hän hakee tunnelmaa ja historiallista aikakautta.
Mahdollisimman oikea kuvaus kiven pinnasta ja rakennelman tekotavasta haastaa Anteron etsimään kulloinkin tarvittaa parasta työskentelytapaa. Kaikki matallilaatan käsittelyvaiheet hän tekee huolellisesti. Kiven rakenteen lisäksi hän hakee tulevaan teokseensa sen oikean valaistuksen ja värisävyn. Valot ja varjot hän hallitsee, ne luovat tunnelman. Kivi voi olla erinäköinen aamulla tai illalla, kesällä tai talvella.
Hyvin valmistetun laatan ja onnistuneen teoksen voisi vielä pilata heikolla vedostuksella. Tarpeellinen määrä väriä, hyvin käsitelty ja puhdistettu laatta viimeistelee teoksen.
Vanhaa kiviseinämää Ateenassa. |
1 kommentti:
Kivet ovat taidetta jo luonossa ja se joka pyystyy sen viellä tallentamaan,kuten Antero Olin on mestari!!!
Lähetä kommentti