sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Mitä miettii kuvataiteilija Antero Olin ......


Antero Olin, Budapest, kesäkuussa 2008.
 Antero Olinin taiteen ilme ja sanoma näkyvät hänen teoksissaan, niitä hän ei halua selitellä. Tuskin se on edes tarpeen. Vaikka nykyään taiteilijoilta tuntuu odotettavan jonkinlaista lausuntoa taiteestaan - Artist's statement  - se tuntuu selittelyltä. Luulisi yli 40 vuoden tekemisen jo riittävän "statementiksi", ja onhan myös taideyleisöllä halu ja tarve löytää omiakin selityksiä, päätelmiään taiteilijan työstä.

Unkarin taidegraafikoiden työhuone Budapestissa, v 2007. Litografian (kivipaino) paino meneillään.

Taidegrafiikka on Anteri Olinin tärkein laji - kuvataiteen osa-alue, hän on taidegraafikko (graphik artist / printmaker). Suurin osa hänen teoksistaan on valmistettu jollakin metalligrafiikan menetelmällä - syväpainomenetelmällä (intaglio). Samassa teoksessa hän voi käyttää useita eri tekniikoita, kuten viivasyövytystä (etsaus / eching), akvatintaa (acqua tinta) ja reliefipainoa (kohollepainaminen). Laakapainomenetelmistä hän käyttää kivipirros- litografiamenetelmää.

Uuden teoksen kypsyttely alkaa Anteron mielessä, aiheen pohtimisella ja luonnostelulla paperille sekä mahdollinen valokuvaus. Alkuvaiheen paikka - maa, kaupunki, muistomerkki, raunio, puu, kulttuuri, historia - on usein siellä missä aihe tai sen osa sijaitsee.  Aihe voi pyöriä Anteron mielessä vuosia tai edellinen teos synnyttää uuden heti. Valmiiksi luonnosteltu teos saattaa jäädä mielen sopukoihin ja työpöydän laatikkoon vuosiksi, kunnes Antero sen sitten oikean ajan tullen ottaa viimeisteltäväksi.

Ei kommentteja: